KEGUNAAN GAME DALAM PENGENALAN SEJARAH
Main Article Content
Educational games have become an innovative method in history education that can enhance students' interest and understanding. This research aims to explore how educational games can introduce history in an engaging and effective way. Using a system analysis approach and black box testing, the researchers developed a history-based educational game that is engaging and interactive. The results show that this game provides high overall scores in design and gameplay duration, offering a fun learning experience for users. With proper time management, this educational game can serve as an effective alternative in history education without causing boredom.
Novayani, W. Game Genre untuk Permainan Pendidikan Pembelajaran Sejarah Berdasarkan Kebutuhan Pedagogi dan Learning Content. J. Komput. Terap. 5, 54–63 (2019).
Irkham, M. K. Upaya Peningkatan Pemahaman Sejarah Kedatangan Bangsa Eropa Di Indonesia Melalui Media Game Pada Siswa Kelas V Sdn Tlekung 01 Kota Batu. J. Pendidik. Taman Widya Hum. 2, 1082–1106 (2023).
Azulfa Audira, R., Yuliati, T. & Handayani, T. Game Edukasi Sejarah Indonesia Berbasis Android Kelas Xi Di Sma Ykpp Dumai. JUTEKINF (Jurnal Teknol. Komput. dan Informasi) 10, 86–94 (2022).
Wahyudhi, J. VIDEO GAME SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SEJARAH (Suatu Alternatif dalam Menyelenggarakan Pembelajaran Sejarah). Sosio-Didaktika Soc. Sci. Educ. J. 1, 199–210 (2014).
Simanjutak, M. M. P., Afrianto, T. & Sukmo, W. Pengembangan Board Game Edukasi Dengan Teknologi Augmented Reality (Studi Kasus Permainan Ular Tangga). Pengemb. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput. 3, 1–1 (2019).
Kartikasari, Meivi and Alfianti Oktavia, Chaulina and Maulidi, R. Efektivitas Game Edukasi Meiviah.Pdf. 44-49. at http://repository.stiki.ac.id/id/eprint/1384 (2018).
Rahim, F. Game Edukasi Pengenalan Alat Musik. (2016).
Prasetyo Hendar Linden, A. D., Sihombing, R. A. & Heriyati, H. Aplikasi Pengenalan Sejarah Indonesia berbasis Android. STRING (Satuan Tulisan Ris. dan Inov. Teknol. 4, 312 (2020).
Bayu, I., Gupta, C. & Supriyono, H. Sistem Informasi Toko Akun Game Online Dengan Fitur Customer Relationship Management (Crm). Univ. Muhammadiyah Surakarta 1, 1 (2017).
Zaini, T. M., Nursiyanto, N. & Zeppelin, Z. S. Rancang Bangun Game Edukasi Pengenalan Surat Pendek dan Kisah Nabi untuk Anak Usia Dini Berbasis Web Mobile. Teknika 16, 109–117 (2022).
Abdurrahman, D. I. Transportasi Realitas Tekstual: Orientasi Kognitif Pada Game Pc Shogun Ii Total War. ATRAT J. Seni Rupa 51–61 (2015).